Ordervillkor
Det är viktigt att du tar del av våra aktuella villkor innan du gör en beställning. 
Följande villkor reglerar förhållandet mellan dig som kund och Yourgarden Sverige när du handlar på vår webbplats över internet: 


Beställningar
Beställningar är bindande och du som kund är skyldig att betala din beställning. Vi levererar inom Sverige men även i Europa efter kontakt med oss. 
Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Yourgarden Sverige lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles. 

Minsta ordersumma 
Vi tillämpar en minsta ordersumma på 100 kr, ordrar under det expedieras inte.

Nedsatta priser
Erbjudanden om nedsatta priser gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

Färgåtergivning på datorskärm
Vi har gjort allt vi kan för att återge färger och bilder korrekt på vår sidan, men vi kan ej garantera att våra varor kommer att ha exakt den färg du uppfattar på din bildskärm eftersom färgnyanser kan skilja sig åt på olika datorskärmar och vi kan inte ansvara för din dators färgåtergivning.

Priser
Priset som anges på denna webbplats vid inköpstillfället, är det som gäller. Priserna är styckpriser inklusive moms om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella skriftfel.

Åldersgräns
Hos Yourgarden Sverige måste du vara 18 år för att få handla. Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet.

Lagring av personuppgifter
När du handlar av oss på Yourgarden Sverige så godkänner du att vi får lagra dina personuppgifter i enlighet med vår personuppgiftspolicy. All personlig information som du lämnar till oss används bara inom företaget för att kunna ge dig bra service vid dina återkommande köp. Den kan också användas av oss för att skicka dig specialerbjudanden från vår butik och nyhetsbrev om du valt att låta oss göra det.

De personuppgifter som vi lagrar i vår kunddatabas är:

För och efternamn
personnummer
Adress
E-postadress
Telefonnummer

Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
 
Fraktkostnad
Tillkommer på alla ordrar enl följande:

På allt utom frö, fast Frakt 69 kr.

Hemleverans ingår INTE i fast frakt, utan det är leverans till utlämningsställe som gäller, vill du ha hemleverans tillkommer extra kostnad som syns i kassan och då måste du välja hemleverans i kassan

Vi skickar nästan alltid med kolliid, så att du kan spåra din leverans! Dock kan en del mindre saker skickas med posten brev och kommer då direkt i din brevlåda.

Det går även att välja hemleverans till din dörr eller port antingen med eller utan avisering. När du väljer alternativet utan kvittens godkänner du att din leverans får ställas av hos dig utan din kvittens och du tar då ansvar för det. När chaffören lämnar godset anses kvittens ha givits.

Observera att du ser alltid i varukorgen vad din lägsta beräknade frakt är på din order.


Leveranser
Spårbar leverans till utlämningsställe
Dina varor skickas med Posten som postpaket, och det innebär att du får hämta dina varor på deras närmaste utlämningsställe. Våra paketleveranser är alltid spårbara, och du får ett kolliid i leveransbekräftelsen.

Skrymmande leveranser
Skickas alltid hem till dig som en hemleverans, dessa skickas ibland direkt från våra leverantörer och då gäller de leveranssätt som de använder sig av, oftast hemleverans under dagtid med avisering.

Mindre beställning hem i brevlådan
Om du beställt endast mindre saker kan vi inbland även skicka dina varor med posten brev och de kommer då direkt hem i brevlådan utan extra kostnad.

SMS avisering för snabbare leverans
Om du anger ditt mobilnummer vid beställningen, får du ett SMS som talar om när du kan hämta ditt paket. På så sätt kan du snabbare hämta din leverans.

Valfri hemleverans
Du kan också om du vill välja hemleverans. Hemleveranser går til din dörr om du bor i villa och till din port om du bor i lägenhet. När du väljer det alternativet godkänner du att din leverans får ställas av hos dig utan din kvittens och du tar då ansvar för det. När chaffören lämnar godset anses kvittens ha givits.

Leveranstid
Förutsatt att din order enbart innehåller varor som finns i lager så bör du under normala förhållanden ha dem hos dig efter ca 3-7 arbetsdagar beroende på var i Sverige du bor. Redan när du gör din beställning ser du i butiken om varan finns i lager hos oss. Reservation för att en vara kan bli slutsåld i vår fysiska butik, vid köptillfälle på nätet.

Ordrar som innehåller beställningsvaror, beställs från våra underleverantörer när vi får din beställning. Du bör under normala förhållanden ha dem hemma hos dig inom 7-20 arbetsdagar, förutsatt att de inte är slut hos våra leverantörer.

Om leveranstiden mot förmodan skulle bli försenad får du som kund naturligtvis information om det, och har också rätt att häva köpet utan kostnad.

 

Outlösta försändelser
Det är upp till dig som kund att ange en giltig och korrekt leveransadress. Om vi av någon anledning får tillbaka ett paket som ej hämtats ut och går i retur till oss förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på i nuläget 295 kronor, oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt.

Transportskadad leverans
När du tar emot varan kan den ha skadats i transporten. Anmäl i så fall skadan direkt till distributören, enklast där du hämtade paketet. Syns skadan utvändigt kan du reklamera redan när du tar emot försändelsen. En bra sak att göra är att ta ett foto av varan och maila till oss.

 
Betalning
Hos Yourgarden Sverige kan du välja att betala med: Bank, Kreditkort, faktura eller delbetalning. 

Kreditkort (avgift 0 kr) 

Yourgarden Sverige godkänner betalning med VISA eller Mastercard. Vår betalväxel Payson hanterar alla våra kortuppgifter och de uppfyller kraven för PCI DSS. Internetbank: Swedbank / Handelsbanken / SEB / Nordea

Vi använder givetvis också säkra tekniker från VISA och Mastercard för att garantera våra kunders säkerhet. Betalning sker alltid i en säker krypterad förbindelse (SSL-standard), vilket garanterar att dina kort- och kontouppgifter inte kan ses av obehöriga på internet. Vi använder oss även av 3Dsecure och Paysons (vår betalväxels) eget antibedrägerisystem som gör att både vi och kunden kan känna sig säkra. Självklart lagrar vi heller inte dina kortuppgifter utan du måste alltid ange kortuppgifterna på nytt för varje köp!

Faktura (avgift 0 kr) 


Du betalar i efterskott per faktura. 14 dagars betaltid. Du måste vara över 18 år och får inte ha någon betalningsanmärkning för att använda faktura.
Yourgarden samarbetar med Klarna AB och det innebär att alla våra fakturor överlåts till Klarna AB.


Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift enligt Klarnas gällande taxa (f.n 50 kr), samt dröjsmålsränta med 2% / månad samt gällande referensränta.

Vid fakturabetalning måste du uppge ditt personnummer och detta skickas då krypterat till Klarna allt för att ingen ska kunna komma åt dina personuppgifter. 

Faktura beviljas enbart efter att kontroll gjorts hos Klarna att du inte har några betalningsanmärkningar eller tidigare obetalda krav från Klarna. Kontroll görs även att adressen du har uppgivit är din korrekta folkbokföringsadress för att kunna säkerställa din identitet. När du väljer att betala med faktura samtycker du till att de kontroller som behövs för köpet görs av Klarna. Genom att beställa mot faktura godkänner du att Klarna AB sänder dig information och marknadsföring avseende tjänsten ”fakturera mig!”

Finansiering via Klarna konto

Vi erbjuder i samarbete med Klarna AB att kunna dela upp betalningen. Du väljer varje månad hur mycket du vill betala av på ditt belopp (lägst 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet) och du kan alltid välja att betala av hela beloppet på en gång. Alla dina delbetalningsköp samlas på samma faktura. Betalning sker alltid den sista dagen i månaden, dvs du kan alltid betala efter att du har fått din lön. Första betalningen sker i slutet av nästa månad!

Ränta 19,50 %, aviavgift 29 kr/månad.

Kvitto/Orderbekräftelse
Den e-postbekräftelse du erhåller när du lägger din beställning gäller som kvitto. Önskar du papperskvitto ber vi dig skicka ett mail till info@yourgarden.se så ordnar vi givetvis detta till dig. Om du inte fått en orderbekräftelse inom 30 minuter, vänligen kontrollera att din e-post adress stämmer och maila oss så skickar vi om bekräftelsen.


Garantier
Yourgarden Sverige följer naturligtvis konsumentköplagen och lämnar minst 6 månaders garanti på alla produkter. I de flesta fall lämnar vi samma garantier som vi får från leverantörerna av våra varor. Dv.s oftast 1 år. På många av verktygen från exempelvis Bulldog, lämnas 25 års garanti. Detta gäller normal användning och på den gjutna delen.

 Denna garanti gäller inte vid:

Olyckshändelse efter det att du har fått varan
Vanvård
Onormal användning av varan
Om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.

Enligt konsumentköplagen kan du även alltid reklamera tillverknings fel på en vara upp till tre år efter köpet.

 
Ångerrätt 
Du har alltid full returrätt inom 14 dagar efter du mottagit dina varor, även om förpackningen öppnats. Dock ska varan återlämnas i välvårdat skick, görs inte detta kan du komma att debiteras för eventuell värdeminskning. 

Så snart vi mottagit din önskan om att använda ångerrätten och vi fått tillbaka varan eller ett bevis på att varan skickats spårbart, återbetalar vi inom 14 dagar tillbaka dina alla pengar inkl eventuella avgifter. Hör av dig till oss så hjälper vi självklart till med dina frågor.

När du ska returnera en vara du ångrat köp av skickas den till:
Yourgarden Sverige
Kämpagatan 16 
25440 Helsingborg


Du får själv stå för frakten tillbaka till oss och enklast är att ni köper en subventionerad förfrankerad returlapp i butiken, så skickar vi den till dig, och du kan enkelt lämna in returen på posten.

Medskickat i din retur måste finnas ditt namn, adress samt information om hur vi kan betala tillbaka dina pengar. Använd den packsedel du fick i leveransen där du enkelt fyller i dessa uppgifter och skickar med den i returen. 

Observera att ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp – du måste alltid hämta ut ett beställt paket, därefter går det bra att returnera det.


Byten
Du har full bytesrätt av våra varor inom 30 dagar från det att produkten mottogs, även om förpackningen öppnats, men det förutsätter att den inte har använts och att den returneras i välvårdat skick

När du ska byta en vara skickas den till:
Yourgarden Sverige
Kämpagatan 16
25440 Helsingborg



Enklast är att ni köper en förfrankerad returlapp i butiken, så skickar vi den till dig, och du kan enkelt lämna in returen på posten.

För enklare hantering fyll i den packsedel du fick med leveransen och skicka den tillbaka med bytet, så att vi vet vad du vill byta till.

Reklamationer 
Om någon vara är skadad när du öppnar paketet skall du göra en reklamation till oss, därefter ersätter vi dig på lämpligt sätt, antingen genom en ny likvärdig vara eller pengarna tillbaka. Vid reklamation kontakta oss via info@yourgarden.se och ange att det gäller en reklamation i ämnesraden på mailet så hjälper vi dig med din reklamation. Skicka inga varor innan du varit i kontakt med oss och fått veta ur du ska gå till väga

Konsumentköplagen / ARN ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Men vänta inte med att påtala felet utan gör det på en gång. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer alltid deras rekommendationer.

Internationella ordrar
Vi skickar ordrar utomlands till de flesta EU länder. Det går bra att beställa i webbutiken, i kassan räknas din frakt om automatiskt när du väljer land. Leveranserna sker med olika bolag till olika länder.

Vid order till Norge står kunden själv för alla tullavgifter och eventualla andra avgifter som tillkommer eftersom Norge inte är medlemmar av EU

Kontakta oss för mer information.

Övrigt
Alla produkter vi säljer kan användas i Sverige. När produkten kräver det har de även en svensk manual i fysisk eller digital form 
Vi reserverar oss för slutförsäljning samt eventuella skriv/text-fel samt att bilderna kan ge olika färgnyanser i olika datorer.
Alla varor förblir vår egendom tills full betalning erlagts. Alla bedrägerieförsök och falska beställningar polisanmäls med rättslig följd